Sidor

Höst

Höst

Om mig

Mitt foto
Textillärare och fyrabarnsmamma. Gör det mesta inom textil.

söndag 3 april 2011

Vårtecken


Fast det har blivit april så ser man inte så mycket av vårtecken här ännu!! Om man inte nöjer sig med vad man kan finna inomhus! Eftersom jag inte kan låta bli att ha fingrarna i jorden trots att vi inte har trädgård numera utan bor i lägenhet, så måste jag varje år ha både chili och basilika i köksfönstret. Jag sätter igång och sår i slutet av februari  och planterar om några gånger till större krukor. Så här långt har chilin kommit nu. Det är vanliga röda, färska chilis som man köper i grönsaksdisken. Det blir allid lite över efter matlagningen och dessa brukar jag låta ligga och framme och torka och sedan använd fröerna som finns inuti.

Basilikorna har kommit så här långt. De ser lite ynkliga ut eftersom jag just har toppat dem så de kommer att grena ut sig få fler blad. Detta är en storbladig sort. Mums på mackan med ost och tomater!!

I ett annat fönster har jag lyckats med försöket att övervintra min första änglatrumet och tre sorter fuchsior. Så här långt ser det faktiskt ut som att de klarat lägenhetvistelsen. Änglatrumpeten blir så stor att jag undrar hur jag ska få den genom dörren när det är dags. En fuchsia ser du i förgrunden, den har precis bara fått små musöron. Dessa bevisar att "träpinnarna" lever!!!
Jag har klippt ner och planterat om dem och nu får de stå  så här till det blir tillräcklig varmt ute så de får pryda uteplatsen i sommar.

På handarbetsfronten har det inte blivit så mycket gjort senaste tiden.
 Igår gjorde jag i alla fall en provstickning av en Pimpellieise i garnet Lina från Ullcentrum. Det blir nog bra med ett halvnummer mindre stickor.

Inga kommentarer: