Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 14 augusti 2010

kråksparks enkla uddmuddar

Det är dags att lägga ut ett nytt mönster!
Dessa enkla muddar med uddar är jättebra att sticka av rester man har. Grovleken på garn och stickor spelar ju ingen roll bara de stämmer med varandra. Jag har stickat dem i tunna garner ( st.2,5 ) men det blir säkert bra med grova garner också!
 Döttrar ( 2 av 3 ) fick vara modeller.

Om du använder mitt mönster skicka gärna bild på vad du gjort och hänvisa gärna hit till dina vänner!
Får endast användas i privat syfte och inte i komersiellt syfte!


De mörka är stickade  i Regias "4-fach haltbar " och de ljusa i något sockgarn med lite silke i.

Här kommer mönstret:

 Kråksparks enkla uddmuddar

Du behöver stickor nr 2,5 och ett garn som passar till.

Mönster:
Varv 1,3,5,7,9: Sticka rm till 1 maska återstår, 1 omsl, 1 rm, vänd
Varv 2,4,6,8 : 1 rm , sticka omslaget med en rät m , rm varvet ut, vänd.
 Varv 10 : Avmaska 5 m , sticka rm varvet ut.
 Du har nu stickat 1 udd. Sticka åter varv 1 - 10 så många gånger att mudden räcker runt din handled.

 Avmaska alla maskor.
Sy eller virka ihop mudden och fäst alla trådar.

4 kommentarer:

Beate sa...

Så fine disse var!

Helena sa...

Härligt med muddar nu när hösten kommer. På vintern slipper man ju få in snö i ärmarna. Ska göra ett par för snön kommer.

Britt sa...

Jag undrar hur många maskor lägger du upp?
Britt

Anonym sa...

Tack för mönstret! Muddarna jag stickade efter det blev en uppskattad julklapp :)