Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 3 augusti 2011

Pinnspets och andra loppisfynd


Till sommaren hör loppisbesök och denna sommar är inget undantag. Denna söta lilla duk i tekniken pinnspets  ger mig minnen från utbildningen 30 år tillbaka. Pinnspets gör man genom att först knyta ett nät ( som fiskenät fast mindre) som utgör botten. Sedan trär man trådar ( lin i detta fall) i detta. Ganska enkelt, åtminstone själva broderiet. Jag har inte stött på något gjort i denna teknik sedan jag själv provade på det. Är det någon som sysslar med pinnspets numera? Har den någon lokal anknytning? 


Den här stora glasskålen från Bergdala hittade jag i Kalix. Serien är i mitt perspektiv mycket klassisk och passar perfekt med jordgubbar i, som jag inte har hemma idag. Konstigt att någon vill göra sig av med en sån!


Silverfatet passar bra till kakor. Är nästan finare när det är oputsat. 

Måste också fira lite eftersom jag upptäckt att jag har fått över 20 000 besökare!! Och 20 följare!! Wow!!



Inga kommentarer: