Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 17 november 2011

Stickat Nr: 3 1949

Med Inger Juel på framsidan ( som jag förmodar var skådespelerska på 40 och 50-talen ) presenteras detta sommarnummer. Min samling av sticktidningar utökas hela tiden med hjälp av mannen som är en fena på att ropa in saker.


Detta nummer erbjuder modeller för alla slags kvinnor. Till tonåringen som får en långbyxjumper, yrkeskvinnan som får "sucka i staden mesta delen av sommaren", till hemmafrun "som reser med familjen till landet", och till "fröken på kontor" som får semester på Västkusten. (Fåga: vad är de för skillnad på yrkeskvinnan och fröken på kontor?? Min anmärkning ).
Jag tycker det är jätteroligt att kolla in 40 och 50-talsmodeller, beskrivningar och strukturer.
Här kommer några bilder. Har inte tid att sticka några strukturer den här gången. Det får bli en annan gång.


                                       
  En baddräkt till den "ej trådsmala". Med mörka sidopartier "trollar" man bort det mesta.


Hela dräkten, boleron på golvet, kjolen ( !! ) och den söta jumpern att sticka för den som får stanna i staden. Man får allt ligga i rätt bra innan man lyckats sticka den där kjolen! Men visst är det fint och elegant?


Det blir "dubbelt njutbart" på stranden om man har stickat sin egen bikinibaddräkt.


En "ungflicknätt jumper"( det står så! )  med holkärm. Riktigt snygg med krage, spetsmönster och intagningar i midjan.

Inga kommentarer: