Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 3 juni 2012

Stickat Nr: 1 1948


 Denna kalla, gråa och sura söndag kan man istället för att njuta av en sol som inte finns istället roa sig med att bläddra i gamla sticktidningar. Idag har jag fastnat för detta nummer från 1948. På framsidan är några virkade hattar som är riktigt förskäckliga enligt min smak! Jag kan inte tänka mig att det var många som tog sig an någon av dessa hattmodeller. Men en rolig blid blev det ju. Papperet i tidningarna har gulnat och fotografierna är inte de bästa, därför blir bilderna lite gråmurriga. Här kommer några av modellerna.


Pojkens toppluva måste jag sticka! Jag tänker mig att den är röd. Vålå-mössa kallar jag modellen.



En ljusblå jacka i mosstickning med en orientalisk matta som bakgrund. Här en av hattarna med igen!



Fösta gången jag ser en man med skägg i dessa tidningar, välkammat och blankt! Det kanske blev på modet det året. Äppelknyckarbyxor i tweed och en slipover i ett flätmönster har han också och flickan har en fin Norskinspirerad kofta.


Flickans jacka är jättesöt och är stickad i ett mönster med lyfta maskor och jag har testat det här:



Jag har stickat i Drops Fabel och stickor 2,5.
Varv 1: bottenfärg ( bfg ) räta maskor
Varv 2: bfg, aviga maskor
Varv 3: mönsterfärg ( mfg) , *2 r, lyft 2 m avigt med tråden bakom arbetet*, avsluta med 2 r
Varv 4: mfg ,* 2 r, lyft föregående varvs lyfta m med tråden framför arbetet*
Upprepa varv 1 - 4

Inga kommentarer: