Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 26 maj 2013

Ett riktigt sommarnummer!

Ett riktigt sommarnummer är den här Stickat nr 3 från 1952!! Ja, rättare sagt ett vårnummer, om man läser lite närmare, men många modeller är avsedda att stickas inför sommaren och då kan det vara dags att sätta igång nu. Omslagsbilden är djupsvart så man får inte precis några vår/sommarkänningar av den och jag vet inte riktig hur de tänkte där.. men den är ett härligt exempel på vilka "knasiga" hattar/mössor man kan åstadkomma bara man har lite garn och en virknål. Jag ska någon gång göra en kavalkad av bilder med enbart de knasiga mössorna som jag har hittat i tidningarna.

Jag älskar att läsa dem och kolla på bilderna och att fundera över mode och uttryck från en annan tid samt att jag själv skaffar mig massor av idéer och inspiration.

Det gäller som jag skrivit tidigare: om någon vill sticka något, hör av dig så  skickar jag gärna en beskrivning!

Bidrag till samlingen "knasiga hattar".


Ljusblå jumper med istickade hålsömmar och gummiband i midjan.

Den här modellen gillar jag mycket!
Spetsstickat runt ok och holkärm.
Stickad nerifrån och upp men det ska nog gå att vända på .
Spetsoket är jättefint och passar nog bra till en kofta också!

En stilig man i en patentstickad olle med en fiffig krage som går att fälla upp,
 eller ner

 Heltigenom spetsstickad jumper
med trekvartärm.

Skulle inte någon därute vilja sticka denna tjusiga baddräkt???
I brunt och vitt i ett mönster med lyfta maskor.

Eller varför inte den här?
Mosstickad i rött.

En kofta för kyliga dagar.
Snyggt mönster i oket som är stickat nerifrån och
oket stickas runt med ett jättefint hålmönster.


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag kom just in på din blogg när jag sökte på äldre stickmönster. Jag fastade för 50-tals-mönstren du hade bild på i ett inlägg från 2013, tycker särskilt om den blåa spetsstickade jumpern. Har du mönstret på den tillgängligt? Hade varit så fint att få!

Hälsningar
Kristina
mail: kristinasjonnemo@hotmail.com