Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 30 mars 2015

Avmaskat och klart



Den här tröjan gick fort att sticka! Jag stickat med stickor nr 3,5 och in dumma dumsnut köpte bara 4 hg av "Rosarios 4 Re-Use" i en lite fin butik i Lissabon i somras. Affären hete Retrosaria och ligger på Rua do Loreto i centrum av den mycket fina staden som jag varmt kan rekommendera! Garnet är återvunnet jeans och det känns ju extra bra!
Eftersom jag nu endast hade 4 hg måste jag anpassa modellen därefter och gjorde en ganska vid hals till att börja med. Och de fick bli enkla rullkanter i halsen, ärmarna och nederkanten och raglan-ökningar. Jag har i stort sett följt Stickameras koftKAL-tips men känner mig nu ganska komfortabel i sättet att tänka så det blir mycket på inspiration. Det är ju den som är så bra med oppifrånochner-stickandet!




Både bak och fram gjorde jag en panel med varannatvarv-resår, alltså aviga bara på varannat varv. (har snöat in på paneler och tycker att det är snyggt) 





För att den vida halsen inte ska blir för töjbar har jag sytt i ett fint band som håller åt lite.






Något har jag svängt in den i midjan. Jag önskar att jag hade köpt åtminstone ett hekto till av garnet så hade jag kunnat sticka lite längre ärmar, nu går de till armbågen, och nedtill. Men det är ju snart sommar och då kommer den att passa fint. Jag gillar verkligen den jeansblå färgen med tweedkänslan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt snygg tröja, både panelerna och garnet såväl struktur som färg.
Hälsningar Fröken Slöjd

Unknown sa...

Det vackra sparsamma mönstret är så fint! Jag blir såå sugen att göra något liknande. Tack för tipset!

Kullerbyttatextil sa...

Väldigt fin tröja! Gillar verkligen den enkla panelen. Har köpt koftkalsbeskrivningen, men har inte riktigt vågat ge mig på den än, men nu blev jag ännu mer inspirerad!