Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 22 maj 2010

Odla basilika i söderfönster.

Har man ett söderfönster går det utmärkt att odla basilika. Eftersom vi bor i  norr så kan sommarnätterna bli kalla och det tål inte basilkan. Därför har jag den kvar inomhus. För två årsedan blev det så mycket basilika att vi snickrade en hylla så vi kunde odla på två plan.



Så här fin blev förra årets basilika! Jag sår den redan i januari-februari och jag planterar om den flera gånger. Det tar lång tid innan jag tycker att den riktigt kommer igång, nästan så att jag tror att det inte ska bli så bra det här året. Så småningom brukar det ändå blir riktigt mycket gröna blad att njuta av! Man måste komma ihåg att nypa av toppskotten så att den delar sig och blir större utan att gå i blom. Gör man det så har man basilika på ostmackan och tomaterna hela sommaren och långt in på hösten!
Jag brukar köpa fröna från Runåbergs fröer . Den här sorten är den storbladiga. Jag brukar inte hålla på med en massa olika sorter som  många kanske gör. Viktigast för mig är att jag får mycket och att det är gott!

På hösten blir det en rejäl omgång med pesto som jag sedan frossar på länge. Det går också bra att frysa in färsk basilika, om man ska göra pesto av den. Att torka basilika går däremot inte så bra.
Jag brukar också göra egen färskost där jag blandar i soltorkade tomater och basilika och lite olivolja och italiensk salladskrydda. Favorit på mackan!!

1 kommentar:

Efwa - Medea sa...

Vilka fantastiskt basilikaplantor du har.
Du frågade om jag hade mönster till min skira kofta men det har jag inte. Jag stickar helt på känn men från början inspirerades jag av en kofta från Garntjänst men jag stickar min uppifrån och ner i en del och den blir nog ganska olik garntjänstkoftan i slutänden.