Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 16 oktober 2011

Återbruk

Vinterkläderna har åkt fram. Där hittar jag en jättefin ullcape som jag köpte i Estland för några år sedan och den har i stort sett aldrig blivit använd. När ska man använd den? Antingen är det för varmt eller för kallt.
 Nu har jag gjort slag i saken: först slängde jag den i maskinen så den tovade ihop sig helt underbart. Sedan klippte jag av luvan, sydde ihop capen mitt fram och till sist sydde jag ett par ärm- sid-sömmar. Simsalabim så har det blivit en skön och användbar tröja! Den kommer att bli använd!
Kragen ja, den är ett försök. Jag brukar inte gilla kragar men tänkte att i det här fallet är det kanske ganska snyggt. Den åker av om jag inte trivs med den.


Och det som blev över ska bli en väska.

Nästa återbruksprojekt får bli den här röda koftan. Jag irriterar mig på kragen ( igen ) och vill pimpa upp den på något sätt. Den är så himla röd och tänkte att det kanske går att dämpa det med någon annan färg. Är det någon som ahr några tips?

3 kommentarer:

Black Iris sa...

Vilken förvandling. Så fin den blev..

skapa och inreda sa...

Bra när man kan göra något nytt av det man redan har. Ullcapen blev verkligen fin och säkert mycket användbar.

RainyNight sa...

Är den röda tröjan stickad i ull? I så fall kan du färga den, alternativt måla mönster med ullfärg. Jag säljer en färg som heter JEABA som är helt underbart enkel att hålla på med. En kallvattenfärg, man behöver inte värma garnet/plagget utan dete funkar ändå. Välkommen att höra av dig! nybyggetorpatgmail.com