Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 2 oktober 2011

Tema textilböcker : " Vi syr , vi stickar, vi virkar "

Del 2  på temat textilböcker är denna bok. Den här upplagan är tryckt 1950 och sammanställd av fru Vera Diurson för medlemmarna i Sveriges många syföreningar, hem och skolor. Bilderna äro utförda av fröken Karin Ageman. Om man vill få tillgång till mönstren så kan man sätta in 50 öre på postgiro 421. Mycket av innehållet är från 40-talet och är starkt präglat av bersdskapsåren under kriget.
Tyvärr finns inte sömnadsmönstren till mitt exemplar och OM det skulle vara någon som har den hemma skulle jag bli väldigt glad om jag kunde få låna och kopiera dem.  Kanske är det fler än jag som tycker det är kul med denna typen av böcker. Speciellt barnkläderna är jättefina!


 Här följer några exempel på vad man finna i denna bok:


Tvättpåsar med tjusiga broderier. Vad är gångkläder?? Någon som vet?



Barnskjortor med olika kragmodeller. Klassiskt!


Och sidan med dessa förkläden måste bara citeras:
" Vad ett förkläde betyder som dekorativt inslag i hembilden förstår man tillfullo, när man ser en sådan film som " Jag minns min gröna dal". Man sitter där och är ledesen över att filmen inte på något sätt motsvarar boken och att den ger ett intryck av overklighet, och då kommer plötsligt kvinnorna i sina snövita, stärkta förkläden in i blickfånget och ger en tillbaka hela den stämning man kände när man i boken läste om hur  de på lördagsmiddagarna i dessa sina vackra förkläden fångade upp männens arbetsförtjänst för veckan.  Man föreställer sig hur gruvarbetarna kände sig, då de efter en tung, mörk arbetsdag i kolgruvan kom hem och möttes av detta vackra, rena välkommen och visste, att stora kar fyllda med varmt vatten väntade dem."
Det var tider det!



Det här skulle lika gärna ha kunnat vara jag och min bror i kläder som min mamma hade sytt och stickat till oss.


Klassisk rätstickad babykofta som är stickad på tvären och en hjälm som inte riktigt ser ut som de som är mer vanliga. Här finns det beskrivning och den här måste jag bara testa att sticka någon gång.



 Rejäla milärstrumpor som kronprinsessan Louise uppmanade i radio till alla kvinnor att sticka till berdskapsmanskapet.



Virkade grytlappar i en struktur som jag inte känner igen och ska testa någon gång.


En babykofta till. Denna struktur har jag testat. Enkel och jättefin.

Varv 1 och alla varv på rätsidan stickas med räta maskor.
Varv 2 : * 2 rm, 2 aviga * varvet ut
Varv 4 : som varv 2
Varv 6 och varv 8 : * 2 aviga , 2 rm *

Så här ser det ut.

1 kommentar:

Hulda sa...

Åh så fin bok! Den skulle man bra gärna sätta händerna i, eller vad man säger:-)