Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 22 januari 2012

Lördagens loppisfynd

 Gårdagens loppisfynd förtjänar ett inlägg. Jag går verkligen igång på gamla välsydda kläder! Den här tweedjackan som också passar mig ( oftast är gamla kläder i storl 36 eller mindre ) är petrolblå och med en intressan skärning. Märkena som intygar kvaliten gör mig också nyfiken. Jag försökte hitta lite mer information om Feller Tweed utan att lyckas. Antagligen finns den inte längre kvar och det gör mig alltmer nyfiken. När fanns den och var, Scottland, Irland eller? Däremot finns det mycket att läsa om  Harris Tweed som ju är ett företag som fortfarande finns. Jag får söka vidare på det här.


Konfektionsfabriken Viking gör mig också nyfiken. Att den var kunglig hovlevernatör försträker naturligtvis kvaliten ytterligare. Det enda jag kan hitta är att det funnits en konfektionsfabrik i Trollhättan med det namnet. År 1939 låg den på Stadsvägen och hade telefonnumret 100 (!!) och ägdes av familjen Brathen. Om det är samma fabrik som sytt den här jackan kan jag inte veta men för att utreda hur gammal min jacka är så skulle det vara intressant att få veta något om Viking.
Någon därute som kanske vet får gärna höra av sig!!


 Den fina skärningen med dubbla insnitt och en intressant ficka med knapp gör att jackan är orginell. Ficksömmen fortsätter också upp i den längsgående sömmen. Snyggt!




Den ganska breda och rundade kragen är också en fin detalj.
Jag kommer absolut att använda den här jackan!!

Den gör också att jag drömmer mig tillbaka till den beklädnadstekniska utbildningen jag gick och fick lära mig herrskrädderi på 70-talet! Undrar om man slå sig på att sy något?

Inga kommentarer: