Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 11 januari 2012

Stickat N:r 2 1948

Det var ett tag sedan jag bloggade så jag börjar känna mig manad att skriva något som får bli årets första inlägg. För mig har året börjat med en trevlig resa till Istanbul. Någon kreativt textil verksamhet har minsann inte blivit till för min del under det här jullovet. Ibland är det bra att släppa det eftersom det är vad jag håller på med både på jobbet och på fritiden. Inte för att jag blir less, för det blir jag aldrig, men om man lämnar allt för ett tag känns det roligt att starta upp nya grejer när man är tillbaka. Det leder ju till att UFO-högen växer, men vad gör det!
 Resan var inspirerande och mycket trevlig med mycket fotande, ätande och vandrande runt spanande. Tyvärr har jag fastnat i bildprogrammet så några bilder har jag ännu inte fått fram men det ska komma.


Istället presenterar jag ett nummer av tidningen Stickat från 1948. Den verkar helt oläst så den har nog legat undanstoppad sedan den kom ut. Det är ett sommarnummer med mycket trevliga modeller. Här kommer några:


En sommarlätt jumper i gult med ett spetsstickat ok som förstärks med en liten volangkant. Den har också en liten holkärm.


Den "Strålande söta" angorvästen har en trevlig ärmvariant och sprund i sidorna. Den är växelvis rätstickad och slätstickad men det syns inte så bra på bilden. Visst har hon en fin cykel? Och hennes läppar och naglar matchar med cykel och sadel.



I den här "tvådelade ungflickssöta baddräkten" med ett instickat rosettmönster gör man nog succé på stranden! Hoppas bara hon inte tar ett dopp för då kommer den nog att bli så tung att den trillar av.


Dessa virkade kassar kommer jag nog att virka till sommaren. Men sandalerna tänker jag inte göra! Dessa tror jag inte på!


Det finns alltid herrmodeller i de här tidningarna. Den här är avsedd för "sommarsport". Modellen med sjalkrage och ett snyggt struktrumönster passar en tjusig karl som denne.

3 kommentarer:

Edit sa...

Härligt med en gosig liten ulltröja på tennismatchen mitt i juli ;)

Nä, sandalerna blir nog ingen höjdare i vattnet. Men jag tycker om att det är mönster för kläder som ska bäras på "plagen" :)

Maria sa...

Vilka fina tidningar! Jag älskar gamla sticktidningar och stickböcker! Det är så kul att läsa om plaggen och om människorna som de tycker ska använda de :)

frisky frog sa...

Vilken fin blogg! Jag fastnade speciellt för dina tovade julhjärtan.
Kul att du vill vara med på min utlottning!