Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 30 september 2012

Höst, 70-tal , geometri, virkning

Varför inte pigga upp hösten med en ny väska? 
Jag hade ett litet lager med bomullsgarn som ville bli något, jag behövde en ny väska och nu jag har åstadkommit denna skapelse av virkade, geometriska figurer och det får mig att tänka på 70-talet. Bomullsgarnet kommer säkert från den tiden och jag vet inte vad det heter men det är ganska grovt. Jag  har virkat med virknål nr 3,5 och har inspirerats av den här beskrivningen , Triangle Tango 12 Square på Ravelry. Där kan man få många tips på hur man kan kombinera och leka med färgerna. Jag fick dock inte beskrivningen att "passa " just mig och mitt garn så jag fick konstruera ett eget. Efter någar rutors försök hittade jag en modell som passade att återupprepa.



Virkning är en fantastisk teknik och möjligheterna är oändliga! Här gäller det att kombinera fasta maskor och stolpar och dubbelstolpar till de bildar en cirkel till en triangel till en cirkel igen och till sist en kvadrat. Rutorna är 15 cm i kvadrat och jag har sedan sytt ihop dem fyra och fyra. Det blev inte så snyggt att virka ihop dem. För att det skulle bli en väska har jag sedan virkat ihop fram och baksida. Några extra varv med fasta maskor i överkanten var bra då jag ville få den lite fastare.

Framsidan.
Baksidan.




















Jag hittade en knapp som passade och jag virkade till en knäppanordning bara för att knappen passade så bra! Axelremmen är också virkad.
Nu återstår att klä den invändigt med tyg och fickor. Och att renskriva mönstret.

Inga kommentarer: