Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 7 oktober 2012

Mönster på virkade geometriska figurer i kvadrater


Här kommer ett mönster på de " virkade geometriska figurer i kvadrater" som jag visade förra veckan.
Garnet är ett bomullsgarn som är ganska tjockt och jag har ingen aning om vad det heter eftersom de funnits i  mitt lager länge. Vilka restgarner som helst passar bra! Jag har virkat med virknål nr 3,5.
Mitt mönster är klart inspirerat av det här mönstret http://www.ravelry.com/patterns/library/triangle-tango-12-square men jag fick inte riktigt antal maskor att passa med mitt garn. Därför skrev jag ett eget som kommer här. Var så goda!


Kråksparks virkade geometriska i kvadrater
Virknål nr 3,5
Kvadraterna är ca 15 x 15 cm.
OBS! Beskrivningen är kanske inte 100% tillförlitlig när det gäller exakt antal maskor överallt men med virkning är det ju möjligt att improvisera. Det är bara att lägga till någon maska eller hoppa över så man får till figurerna som man vill. Därför har jag angett ett ungerfärligt antal maskor efter varje varv. Alla mina kvadrater har inte blivit exakt lika men det fixar till sig när de ska sys ihop.

Börja med en magisk ring eller virka 5 lm och ta ihop till en ring.
V 1: 3 lm, 11 st , avsluta med en sm = 12 m
V 2: * 2 st i samma m avsluta med en sm = 24 m









V 3: byt färg, 1 lm, * 1 fm, 2 fm i samma m* = 36 m










V 4: 1 lm, * 3 fm, 2 hst, 1 st, 1 dst, 5 dst i samma m, 1 dst,
1 st, 2 hst*, upprepa 3 ggr, avsluta med en sm = ca 45 m








V 5: 2 lm, 7 st, * 5 st i samma m i hörnet på triangeln, 14 st* ,
upprepa 2 ggr till , 7 st, avsluta med 1 sm = ca 58 m







V 6: byt färg och börja i ett hörn, 1 lm , * 1 fm, 2 fm i samma m,
2 fm, 2 hst, 9 st, 2 hst, 1 fm, 2 fm i samma m *,
upprepa 2 ggr till , avsluta med en sm




V 7: 1 lm , 3 fm * 2 hst, 1 st, 10 dst, 1 st, 2 hst, 5 fm * ,
upprepa 2 ggr , 2 hst , 1 st , 10 dst, 1 st, 2 hst,
2 fm , 1sm = ca 67 m








V 8: byt färg och börja vid den 3:e dst , 1 lm,
7 fm, 1 hst, 2 st, 1 dst, 5 dst i samma m ( bildar ett hörn) ,
1 dst, 2 st, 1 hst * upprepa 3 ggr till = ca 80 m


V 9: 1 lm, 8 fm,* 2 hst, 2 st, 5 st i samma m i hörnet,
2 st, 2 hst, 11 fm*, upprepa 3 ggr, 2 hst, 2 st, 5 st i samma m,
2 st, 2 hst, 3 fm, avsluta med en sm. = ca 96 m






V 10: byt färg och börja i ett hörn; i den 3:e av 5 st: 3 lm,
*23 st, 3 st i samma m i hörnet * upprepas 4 ggr,
avsluta med en sm. = ca 104 m





            


Inga kommentarer: