Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

fredag 4 oktober 2013

Sotto Bosco


Jag kände för att visa en av mina "nya" sticktidningar igen! 
Det här är ett Marks nr 22 från 1960 och är ett höstnummer. 
Om ni inte redan visste så är Sotto Bosco ett italienskt modeuttryck och betyder "under busken", 
vilket menas att det är murriga, jordiga färger.
 Här kommer ett urval av fina modeller i typiskt tidig 60-talsstil. 
Låt dig inspireras!!


Den här jumpern med det nu så moderna rundstickade mönstrade oket i ett typisk 60-tals-snitt är 
också ett exempel på Sotto Bosco.


En jumper "med den klädsamma detaljen: 
halsens moderna och söta lilla slå med omtag".


En cardigan i stället för blazer till mannen.
Blazer är en enkel kavajvariant som användes mycket till vardags vad jag kan minnas.




Raffinerat och enkelt med en "fattig hals" och ett litet knytskärp på glid mot höften. 





Den här tröjan få representera 60-talets "uppfinningsrikedom" när det gäller "udda" modeller. 
Den jättestora kragen som ligger över axlarna kan förvandlas till en mössa eller luva! 
Så fiffigt! Eller dras ihop till en polokrage!



 Om man har en smal midja blir den här jumpern fin med knappar och en snyggt veck mitt fram. 
Och kjolen är så snyggt veckad i ett grovt vävt tyg. Elegant!



En tröja med en rejäl polokrage är bra att ha när man åker isjakt. Jag känner också för de gula "elastabyxorna" som jag hade på 60-talet ( fast röda ) med pressveck och hälla under foten. De var praktiska  till vintersport då de var elastiska och det var förmodligen helt nytt då. Jag slår vad om att dessa byxor kommer tillbaka i modet snart!

1 kommentar:

ANNEPÅLANDET sa...

Så mye fint! Jeg husker mye av disse snittene fra 60-tallet, særlig buksene på siste bildet. Mine var lyseblå...
Ha en riktig fin helg!