Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 24 februari 2014

Snart sportlovstid, sportnummer och 70-talsnostalgi så det skriker


Vi som bor i de nordligare delarna av landet får vänta med sportlovet till nästa vecka. Aldrig har jag väl varit med om mildare och våtare vinter än denna så någon skidåkning lär det inte bli av för mig. Jag nöjer mig i stället med att kolla in en sportig sticktidning, och så får jag mitt lystmäte i sport och 70-talsnostalgi. Som vanligt är det omöjligt att hitta något årtal skrivet i Markstidningarna ( i detta fall nr. 66 ) men allt talar för att detta måste vara ett nummer från det glada 70-talet, då jag gick på högstadiet och gymnasiet. Frisyrer, kläder och färger stämmer så bra med mitt minne från den tiden att jag måste ha rätt. Här kommer några tidsmarkörer!



Framsidans skiddräkt med markerade "pressveck" är en 70-talsmarkör.





Peruinspirerade mönster var högsta mode och här har vi ett exempel. 
Själv gick jag omkring i en mössa i alpakkagarn med öronlappar som jag köpt på Perushopen som fanns i Stockholm på den tiden.




Tjocka patenstickade koftor med ringförsedda blixtlås och mössor i 70-talsform.




Här har vi den mest typiska 70-talsbilden! 
Först slipover, sen mössan "med ett bräm som vikes flera gånger till önskad fyllighet", 
grovt virkat i acrylgarn med virknål nr 7. 
Och den stormönstrade skjortan, med puffärmar och de tjusiga kragsnibbarna! Wow! 
Sen kan man kolla in tapeten på väggen och skinnsoffan.




En V-ringad tröja stickad i guldlamegarn med hundtandsmönster. 
Frisyren är 70-talstypisk. 



En liten tös i virkat kort-kort klänning.
Begreppet "kort-kort" kom ju redan på 60-talet och hängde kvar ganska länge.




En bild till med Peruinspirerade tröjor. 
Bådas frisyrer är 70-tal.

Inga kommentarer: