Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 16 november 2014

Mycket gamla fåtöljer får nya överdrag


Sittkomforten är fortfarande bra!

Vi har två fåtöljer som hängt med i familjen sedan 1987 då de köptes in på Myrorna för 90:- st. Hur gamla de verkligen är vet vi inte. Stoppningen är fortfarande ok trots att fyra barn har hoppat, sovit, spillt, mm i dem. Klädseln är gråblå ullsammet och har genom åren blivit mer och mer utslitet på armstöden men ryggstödet och sittdynan är helt ok fortfarande. Ska man då ta dem till en tapetserare som gör det professionellt, stoppar om invändigt också? Det kostar säkert flera tusen så jag bestämde att sy ett överdrag som man kan ta bort och tvätta eller byta ut. På så sätt skjuter vi på frågan några år till - om vi ska köpa nya eller lämna dem till en tapetserare för total möbelrenovering. Det känns bra, tycker jag.




Jag började med att göra ett mönster i brunpapper genom att "klä" fåtöljen och göra passmärken m.m.








Och jag räknade ut tygåtgången. Pilarna var vad jag hade till hands just då får att markera ut delarna på "tyget". Jag valde oblekt kraftigt linnetyg och köpte 7 m  på 150 cm bredd. Allstå, 3,5 m till en fåtölj. Jag såg till att klippa rejäla sömsmåner (1,5 cm) ifall det skulle behöva justeras något. Såg också till att inte göra klädseln för tight, bättre att ha den lite "för stor " så att tyget får vara följsamt och inte spricka i sömmarna. Sydde också sprund i sidorna baktill med kardborreknäppning så tyget lätt går att få av och på. Tyget har också fått hänga ner i nederkanten. Det var enklast så.





Helt ok resultat! Inte perfekt men den hänger nog till sig efter ett tag. 
Och jag känner mig jäkligt nöjd med att passformen blev så bra!

Inga kommentarer: