Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 3 november 2014

Stickat nr 1 1953



Ett riktigt slitet och härligt nummer av Stickat från 1953 damp ner i brevlådan häromsistens! Alla bilder är gjorda med sporttema och de står att utrustningarna kommer från Idrottsmagasinet. Först tänkte jag att det är det samma som idrottshögskolan (GIH) men det är kanske en sportaffär som menas. Bilderna är som alltid så välkomponerade och jag gillar temat, även om det kan verka lite lustigt med jägaren, vespan och fiskaren. Det är Gerd Olsson som komponerat stickmodellerna och hennes smak är fantastisk! Det roliga med mönstren är också att de är så kortfattade! När jag köpt mönster på ex. Ravelry senaste åren så är de oftast skrivna oerhört omfattande och noggranna på flera sidor. Beskrivningen till tröjan på omslaget här får plats på en halv sida och så är det med alla beskrivningar! Inga krusiduller här inte! Det är för övrigt en trevlig struktur på den här tröjan! Det är en resår med en avig och tre räta. Den mittersta maskan av de räta tar man två varv runt stickan och nästa varv lyfter man den maskan så det blir en stor maska. Jättesnyggt men lite svårt att se på bilden. Ni som är sticknördiga fattar nog ändå!




Den här mannens cardigan har hundtandsmönster enligt mej, eller tweedstickning enligt tidningen.





Och här har vi en tjusig kille i en kofta med sjalkrage i dubbelt stickad resår, 
och en bågskytteflicka i bakgrunden!!!





Är det fiskarehustrun vi ser i en jumper med V-ringning??? 




Bågskytte är temat igen och koftan med mönsterstickat ok.





Patentstickat i brunt och en mycket , även för 50-talet ( tror jag i alla fall) gammaldags simmare i färd att just ta ett dopp. Tröjan stickas på diagonalen , halva fram styckena var för sig som sedan sys ihop så att patentet bildas i ett V-mönster. Lika på bakstycket.





Jägarhustrun ( min kommentar) i en fin röd jumper med blixtlås på axeln och kort pingvinärm.






En angoramössa och en fäktare i startställning.





5 kommentarer:

Kerstin sa...

Kul att se din samling med tidningar (de börjar väl bli ganska många nu?). På en stickmaskin kallas sticktekniken på den gula tröjan för Tuck, en teknik jag gillar.

Anonym sa...

Vilka vackra bilder! Lägg ut mera!!

kråkspark sa...

Ja det börjar bli ganska många faktiskt men tröttnar inte på dem. Intressant att det finns ett namn på tekniken! Måste testa den!
Och "jagharintebaraenhund"!. Om du klickar på Sticktidningar" till höger i listan hittar du alla inlägg om tidningarna. Och jag lovar att det kommer fler.Ett tag funderade jag på om det ar så att det bara är jag som är så nördig så det var kul att du vill ha mer!!

Unknown sa...

Jag har nr 6 1952 av STICKAT. Är det något som du är intresserad av. I så fall skicka din adress så får du den.

kråkspark sa...

Så otroligt snällt av dig men jag har den redan! Tack ändå!