Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

måndag 29 december 2014

Stickat nr 5 1949


Detta nummer av Stickat har jag fått jobba lite för att komma över. Det är en mycket sliten tidning så jag hoppas att tidigare ägare har stickat mycket ur den. Det är ett nummer med bara barnkläder och temat är att de besöker Skansen. Omslagsbildens flicka har en röd-vit tröja och mössa i ett väldigt fint mönster!





Sven-Arne som pojken heter brukar leka med Bambina och det är hans pappa som sköter om elefanten. En fin kofta har han med ett mönster med lyfta maskor.




På skylten står att man kan få rida på Bambina om man betalar 25 öre!
 Kristina ska köpa en sån biljett och hon har en tröja med krage under kjolen.






När vi var på Zoo när våra tjejer var små var det killingarna som de uppskattade mest.
 Dem fick man ju klappa, gosa med och bära på!




Gässen var nog inte så lätta att tas med men flickan har en mössa och halsduk, 
även dessa i ett mönster med lyfta maskor.





Fyrtiotalet var nog de "lyfta maskornas högtidsålder" enligt vad man kan tro av stickmodellerna från den här tiden. 
Flickan har en ljusblå-vit kofta och kjol och är vid friluftsteatern.





Lillasyster också, i en röd-vit dräkt.






Lille Rolf står vi karusellen i en kostym som hans mamma har stickat.






Den här killen är hos sälarna och han har långbyxor som pappa. 
(Fast pappas var nog inte hemstickade...)





Slutligen så tittar vi på utsikten från Skansen med mamma i handen i fina "äppekyckarbyxor" och 
hemstickade strumpor därtill.

Det är väldigt roligt att se hur barnen var klädda i slutet av 40-talet!

2 kommentarer:

Elsa sa...

Vilka vackra modeller och roliga bilder från Skansen! Jag har inga barn så jag har ingen anledning att leta reda på detta tidskriftsnummer, men bara att se modellerna gör att jag blir inspirerad. Tack för att du la upp bilderna!

Anonym sa...

Åh, vad jag tycker om att titta på kläder från mitten av 1900-talet! Fick själv några modetidningar från 40- och 50-talet som jag bläddrar i ibland. Förstår att du är glad för dina tidningar!