Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

fredag 30 december 2011

Några fler exempel på vykort

I förra inlägget visade jag exempel på några kort i min samling. Där finns ett kort som är tecknat av Jenny Nyström som ju är den mest kända tecknaren av jul-påsk-nyårskort och det finns en del att läsa om henne. På Kalmar museum fanns, i varje fall för några år sedan, en utställning med hennes bilder att beskåda. Det finns ju fler jul/påskkortstecknare som förekommer ofta om man har kollat in julkortsfronten men inte så mycket att läsa om dem tyvärr. Här är några exempel:



På Wikipedia kan man hitta Aina Stenberg som gjort kortet här ovan. Hon fick teckna den första papperskalendern i Sverige 1934, som företäller tomtenissar i Dalarna. Hon har på många kort lagt till namnet Masolle, vad jag gissar är gårdsnamnet, som man ofta har i Siljansbygden. Hon har förutom alla jul och påskkkort i många år även tecknat Scoutförbundets kalendrar som många nog kommer ihåg.


Margit Ekstam förekommer ofta i kortsammanhang. Det här har en sportig stil och är från 1942. Jag tror att det är samma som också signerade sina kort med Margit Broberg Ekstam eller Margit Broberg.


Om signaturen AinA vet jag inget alls. De kort jag har är väldigt olika varandra i färg och stil. Detta exempel är riktigt dekorativt och har snygga färger.

1 kommentar:

Black Iris sa...

Jättefina kort och jättebra skrivet..