Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 3 mars 2012

Diskatrasor i bambugarn


Jag har länge funderat på om det verkligen kan stämma att bambugarn ska vara så bra och har nu testat. Det verkar inte som det finns så många garner med bambufibrer i och det enda som jag har hittat är detta från Hjertegarn och det är blandat med bomull. Eftersom jag tänkte sticka disktrasor så funkar ju det, annars finns det några bambugarner som är blandade med ull.
Garnet är otroligt mjukt och lent att sticka med! Kanske inte lika bra att virka med eftersom det verkar vilja dela sig lätt åtminstone för nybörjaren. Jag har använt stickor nr 3,5 och två trasor blev stickade i mönster med 4 aviga och 4 räta.  Den tredje är stickad i samma mönster med lyfta maskor som mina vantar i  förra inlägget och det funkar jättebra och ger en lite fylligare trasa.


Jag har letat efter fakta om bambufibern och den ska ha flera fördelar jämfört med bomull:

1. den är antibakteriell och kineserna har visst använt den länge - super till disktrasa med andra ord men även i sjukhussammanhang, barnkläder m.m.
2. den har flera gånger högre fuktupptagningsförmåga jämfört med bomull
3. den är antistatisk
4. starkare än bomull
5. torkar snabbare än bomull
6. odlingen kräver långt ifrån samma mängder konstgödsling, besprutning och bevattning vilka är det största problemen med bomullsodlingen i världen
7. bambuplantan skördar man och sedan växer den upp igen
8. det är inte samma bambusort som pandabjörnarna äter

Det verkar helt klart vara ett bra alternativ till bomull och jag undrar varför vi inte ser mer av den på marknaden.
Nu kommer disktrasetestet: Hur funkar den att tvätta? När börjar den lukta? Är den bra att torka av bordet med? Torkar den snabbt efter användnig? osv
Återkommer om en vecka med svar på mina frågor.
Det har ändå redan givit mersmak så jag köpte ett par nystan till hos Cina´s som ska stickas till döttrarna.

4 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Jag har stickat trasor i både bambu, bomull och lin + blandgarn, och är helt klart mest nöjd med bambugarnet. Det ska bli spännande att höra vad du tycker.

Otaliga projekt sa...

Det ska bli spännande att få ett utlåtande. Jag har lite bambugarn som blev över när jag skulle testa vilket jag tyckte passade bäst till make-up pads. I det inte så vetenskapliga testet vann bomull/bambu.

Anonym sa...

Hittade din sida när jag letade efter beskrivningar till det garn jag just fått hem från Tradera. Ett sjutrådigt otvinnat, handfärgat 100% bambugarn. Verkligen jättehärligt :). Kanske kan det bli en och annan disktrasa. Tack för tipset. / Anna

Gordana sa...

Anna, tack för snälla ord:)
Nu blev jag också isnpirerad att sticka disktrasa till mig.