Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 6 december 2012

Ett underbart vinternummer !

Omslaget. Dessa vantar blir ett projekt under julen, tror jag.

Samlare är jag och har åter införskaffat några nya ( ja, gamla då ) sticktidningar av äldre datum. Detta nummer av tidningen Stickat är från 1954 och innehåller så många fina mönster och beskrivningar. Förutom mönstren är bilderna underbara att kolla på med kläder och andra attiraljer, även hur man valde att framföra kvinnor, barn och män. Jag tycker också att man kan få en viss inblik hur man tänkte och vad man sysslade med på den tiden. 50-talstidningarna är de som tilltalar mig mest då man börjat med färgfoto.
Om någon skulle vara intresserad av att sticka någon av dess modeller får ni gärna höra av er! Jag önskar att jag hade oändligt med tid att sticka alla dessa modeller men verkligheten är en annan.

En reklambild från Stilmönster.
Ylleklänning och getingmidja.

Den här koftan eller jackan har ett nu så populärt mönster med lyfta maskor.
Det finns massor av varianter av lyftamaskor-mönster i dessa tidningar.
Ett har jag stickat ett par vantar i och gjort ett mönster som du kan klicka fram
här till höger under mina mönster.

Många mössor i dessa tidningar är faktiskt riktigt knasiga!
 Den här är inte den värsta men vantarna är fina.
Även där  har vi lyfta maskor i mönstret.

Snygg tröja med flätor runt halsen och längs ärmarna.
Dessuton har hon snygga tweedbyxor med fransar nedtill.

Underbar sjal i en enkel sturktur.

Jättefin modell.
Midjekort med sjalkrage och en knapp!

Jag har ett varit på jakt efter en väst av något slag.
 Den här modellen är kanske något att prova på.
Jag gillar byxorna även här!
Här länkar jag till några av mina äldre inlägg med sticktidningar :

Stickat-nr-1-2-1954       Stickat-1954-nr-3      Stickat-nr-1-1948

Trevligt nöje!

2 kommentarer:

Nora sa...

Åh vilka fina saker! Om den gröna tröjan fanns i affär hade jag verkligen köpt den (är lite för lat för att sticka en egen...):)

Kerstin sa...

Jag ser att vi har samma intresse av gamla sticktidningar.