Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

onsdag 19 december 2012

Traditionella pappersstjärnor på nytt sätt

 Jag har under många år vikt små vita pappersstjärnor som blir så fina att hänga i julgranen. Nu har vi inte gran längre till jul för det får liksom inte plats, men det hindrar mig inte från att vika dessa stjärnor till min skola. Till de vita stjärnorna har jag använt vanligt vitt kopieringspapper i A-4-format och det räcker bara att göra stjärnor med 1 cm breda remsor och stjärnorna blir ca 4 cm stora (små). Det papperet är inte helt lätt att vika i och absolut för svårt och för smått för eleverna och jag har länge letat efter större papper. Jag vill skära bredare remsor så jag kan göra större stjärnor och det kräver längre papper. Dessutom måste papperet vara bra att vika i.

Nu har jag kommit på det!!
Vanliga ICA-kassar och Hemköpskassar i papper funkar utmärkt! Papperet är starkt och lättvikt för eleverna, dessutom går det att få ut större stjärnor.

ICA-kasse.
Till den här stjärnan har jag skurit ut de 2 cm
breda remsorna på höjden av kassen.
Ca 8 cm stor.


Hemköps-kasse.
Till 3 cm breda remsor måste jag skära på tvären av kassen.
En kasse räcker till 2 stjärnor.
12 cm stor.

Cervera-kasse.
Gör ett hål och sätt i ett fint snöre.

Vanlig hemköps-kasse i papper a´ 2:-.
Återbruk!!!!
Cool!

1 kommentar:

Lotta i S-vall sa...

Men vilka härliga stjärnor !

Ha de bäst o
God Jul :)