Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 15 december 2013

Stormen Ivar, och vad man kan göra av en massa granris




Ja, stormen Ivar har drabbat även oss om än inte så farligt som man kanske skulle vänta sig. Strömavbrott och ingen telefon och internet kan man klara sig utan ett tag i alla fall, även om man blir varse hur otroligt beroende man är av elektriciteten. Allt slås ju ut och huset blir kallt direkt eftersom pumpen också slås ut! Och man vet aldrig när elen ska komma tillbaka.Vad skulle hända om det hade varit 30 minusgrader eller om avbrottet pågick tre-fyra dygn??  Vi måste planera bättre för sådana här incidenter och skaffa oss reservlösningar! 

Många träd har blåst ner här runtomkring, men en riktigt tur hade vi eftersom skogsbolaget kom två dagar innan stormen och avverkade våra jättegranar som växte alldeles för nära husen. Vem vet vad som hade kunnat hända med dem i stormen? 



Så här ser det ut i backen efter avverkningen och det blir en hel del jobb med att ta reda på allt riset. Min första tanke var att man borde kunna göra något kul av allt ris och på kvällen var vi på byns luciafirande där det också såldes jättefina granrismattor. Vilken idé, tänkte jag och samlade nästa morgon ihop en massa granris och ståltråd. Ja, mattan blev "ganska" bra men den hade blivit betydligt finare om jag hade haft internet där jag kunnat läsa lite mer om hur man ska göra på bästa sätt. Här är en jättebra film med Ernst som inte precis är min favorit,  men granrismattor det kan han!  Kolla här! Näst år så kommer min granrismatta att bli skitsnygg!
Det doftar så gott när man skrapar av skorna i riset och det känns så hembonat och välkomnande. Jag blir också påmind av att min morfar brukade göra en granrismatta till varje jul.


                               
                                 En granriskvast istället för en krans är enkelt och snabbt att göra.

Inga kommentarer: