Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 11 januari 2014

Marks nr 5 1953

Jag är igång igen med att visa ett nytt nummer ur min sticktidningssamling. Den här gången blir det ett mycket slitet vår och sommarnummer. Tänkte att eftersom det är så slitet och trasigt måste det ju vara så att ägaren stickat något ur tidningen. Och en av modellerna, som jag tyvärr inte hade fotat, har massor av anteckningar vid sidan av en kofta, och det ska väl vara ett klart tecken på någon stickat den modellen. Det är trevlig att se spår efter vad någon stickat men inte så vanligt tyvärr, i de tidningar som jag har. De flesta tidningar är väldigt välbehållna och det är väl också skälet till att de fortfarande finns kvar överhuvud taget! 


Omslaget är som brukligt från 50-talet en väldigt stilren bild och jag gillar verkligen den här stilen! I första artikeln kan man läsa följande: "Så fort solstrålarna på våren börjar titta fram lite längre än förut, vaknar ens kvinnliga fåfänga. Och vad tänker man? Jo, naturligtvis har man ju inget att sätt på sig. För det har man ju aldrig, om man är en sann kvinna."


En top med holkärm. Hon bär också den för tiden så typiska cirkelkjolen.


Chic och sportig är den här tjejen i sin fina kofta och ( ur ) snygga jeans. 
1953 är tidigt för jeans i Sverige ( ? ) , här med hög midja och sidfickor. 
Det är nog en dammodell av de tidiga jeansmodellerna.




Sommarpigg i en röd top och svarta piratbyxor.
Jag noterar att storlek 40 har en bröstvidd på 88 cm. I Gudrun Sjödéns katalog är bystvidd 88cm storlek S ( 84-88 cm ) och storlek 40 har en bystvidd på 92 - 96. Jag tror att det har hänt något på standardiseringen av storlekar inom konfektionsindustrin.




Cirkelkjol igen och en spetsstickad top med fyrkantig hals.




Sommarelegant en ytterligare en top med V-hals både fram och bak och med en fin spets i ärm och halsringning. Den här cirkelkjolen har fickor  i en modell som jag faktiskt sydde när jag gick på gymnasiet.

Inga kommentarer: