Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 10 maj 2014

Lådorna klara



Äntligen är våra planteringslådor klara! Vi har byggt dem av rediga golvbrädor som vi hittat på gården så de kostade gratis. Helt i min smak! Matjord har vi dock fått köpa och senaste veckan har dominerats av att att fylla lådorna med jorden. Det visade sig inte vara helt enkelt, eftersom det är en rejäl lutning med trappor till den "platån" där lådorna finns. Många, många skottkärror har blivit körda och det har jag min man att tacka för. Han fick helt sonika tömma skottkärran utmed slänten och sedan skotta ner jorden i lådorna. Så nu ligger jorden där så det jobbet behöver inte göras igen.



Jag har också sått i den första lådan idag! Vilken lycka!! Det är tio år sedan vi senast hade trädgård så mitt behov av jordiga fingrar är rejält uppdämt och ska nu tillfredsställas med råge! Ja, jag har redan börjat inomhus och hela huset är fullt av plantor som ska utplanteras allteftersom. I den här lådan har jag sått morötter varvat med ringblommor,  lök, rödbetor och purjolök. 



Purjolöken sådde jag i februari och är nu i jord. Jag har klippt av dem enligt konstens alla regler och senare ska jag täcka dem med ett rejält lager hö och gräs så de blir vita och fina. Sist har jag nu lagt en fiberduk över hela lådan så det blir extra varmt och gosigt och så att inga objudna gäster äter upp morötterna när de är små och ömtåliga. Det här ska bli riktigt spännande för jag har inte lyckats med att odla morötter i våra tidigare trädgårdar så jag hoppas att den här jorden ska passa. Dessutom har jag hittat frön till mörkröda och det ska bli spännande att se hur de blir.

1 kommentar:

ozelote sa...

Så mysigt! Det där kommer att bli jättefint!