Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 3 december 2011

Lördag på Höga Kusten

Sista dagen innan snön kommer är min gissning.





 Rimfrosten ligger på marken och vinden blåser hård och kall. Mannen gör några insamlingar och jag strosar runt och fotar för att hålla värmen, plockar granris och kottar till juldekorationer.


Det är en speciell stämmning dagarna precis innan vintern kommer. Allt är så stilla 
                              (förutom just idag då vinden ligger på ganska bra )




   Isen ligger redan på vattenpölarna.




 Den här tiden på året får man passa på att fota de få timmar det är ljust.

Jag tog med och fotade en mössa från 70-talet som min mamma stickade och den representerar verkligen det 70-tal som jag genomlevde i tonåren. Jag hade själv en Mora-mössa men den finns inte kvar. Det här är en Hedemora-mössa i typiska färger och med granar och hjärtan som är  typiska Hedemorasymboler. Den här mössan har ingen gammal tradition som jag gissar att Rättviksmössan har. Den kom väl till på 70-talet, den tid då det var inne med liknande mössor a´la Stenmark-modell. Näbbstövlar ( de har jag sparat! ) och lodenrock till denna mössa och jag är tillbaka i 70-talsstämning. Någon som känner igen sig?


2 kommentarer:

disa sa...

Underbara bilder!! =)

Pysselfarmor sa...

Ja mössa-typen men näbbstövlar hade jag inte ;-)) Jukkasjärvimössa har jag...

så synd att inte den andra säkert lika fina mössa är kvar...