Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

tisdag 6 december 2011

Stickat nr 3 1955

 Allteftersom mina sticktidningar kommer in ökar mitt intresse och nyfikenhet för 30-40 och 50-tals-mode, stil och form. Detta nummer av tidningen Stickat har fått lite glattare papper än de 40-talstidningar som jag tidigare skrivit om. Bilderna och stickmönstren är som jag tänkt mig 50-talet. Den grafiska formen på tidningen visar också att saker utvecklats med tiden. Fotografen har använt Stockholms Stadshus som miljö och bakgrund. Snyggt!
Islandströjan på framsidan har en patentstickning och ett snyggt mönsterstickat ok. Om den inte hade varit så "trång " i halsen så skulle jag ha gillat den. fast det kan man ju ändra på.


 Den här fantastiskt fina flickkappan är ingen stickbeskrivning utan är en annons från Barngarderoben. Jag måste ändå ta med den för att den är så otroligt fin! Precis en sådan här kappa skulle jag vilja ha här och nu!


Det är flera modeller i det här numret som är stickade i olika patent-liknande strukturer. Och den här koftan är faktiskt bara stickad med aviga maskor!! Ska testa den någon gång. Modellen är rak och slät har fickor och någon slags krage. Nu börjar det också komma grövre garner och modeller som stickas med grövre stickor! I tidigare tidningar har det bara varit frågan om stickor nr 2 - 2,5.


Den här tröjan är lite mer klassisk och mer lik de som jag hittat i äldre tidningar. Det runda oket är snyggt, tycker jag och flätorna i den är fina.
Men kolla in midjan!! Även om flera tröjmodeller i den här numret börjar bli rakare så kan man ändå skönja dessa korsettinklämda stackars midjor överallt.


"Raffinerat" är rubriken till denna rektangulära schal som är stickad i grövre garn och stickor med någon typ av patent-variant. Den ser skön och varm ut.

1 kommentar:

Black Iris sa...

Verkligen nostalgi det här. Kommer så väl ihåg tröjorna med mönster-oken..