Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 12 januari 2013

Inga



Jag har nu lagt ut ett mönster på Ravelry med mina nya vantar. Jag kallar dem Inga efter min mamma. Ursprunget till vanten hittade jag i en "Stickat" från 1954 och flickan som har dem på bilden är lite lik min mamma som hon såg ut vid den tiden. Det numret finns presenterat här .


För att göra det hela lite roligare gjorde jag en mudd med "corrugated rib" som det heter på engelska, och jag vet inte vad det heter på svenska. Det är enkelt, de räta maskorna är stickade med vitt och de aviga med det blå.
Garnet är Drops Karisma som har blivit en av mina favoriter. Jag gillar verkligen den här petrolblå färgen! Vet inte om Drops har den fortfarande. För att få ett lite bryt i färgerna så testade jag också att göra en Lettisk fläta eller Latvian braid på engelska.


Tummen är enklast möjliga. Vanten kanske blev lite väl lång om man mäter från tummen och ner men det går  bra att skippa de två varven mellan stjärnorna.
Vill du sticka dessa vantar hittar du mönstret här Inga . Eller i listan till höger.

7 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej. Har du kollat upp vem som har rättigheterna till detta mönster? jag är inte säker på att det här är ett fritt mönster som man får använda i en ny tappning och tjäna pengar på.

kråkspark sa...

Jag anser att jag har gjort om mönstret så mycket och både lagt till detaljer och dragit ifrån annat så det är egentligen bara stjärnorna som är ursprungliga och sådana finns ju överallt. Jag har också själv skrivit mönstret.

Kerstin sa...

Jättefina! Färgerna är fantastiskt fina tillsammans.

Maria sa...

Åh, så vackra!!

Pysselfarmor sa...

Jättefina!

Jennie sa...

Underbara vantar!

torirot sa...

Nydelige votter!