Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 12 januari 2013

Scatness in process

Ett projekt som jag har på gång är den här västen av Kate Davies som finns i hennes fina bok Colours of Shetland. Jag tänkte göra slut på lite av det garn jag har så färgerna blir helt annorlunda än hennes. Man måste ha stickor nr 2,5 för att nå rätt masktäthet men det är inte riktigt min grej att sticka med så tunna stickor. Får ont i händerna, inte bra! Men jag har bestämt mig för att härda ut. Upptäckt att jag också är lite kass på att läsa mönster. Nog för att jag förstår engelskan men jag hoppar över oavsiktligt eller glömmer så här blev det 10 för få maskor i uppläggningen och det upptäckte jag efter att ha stickat mudden. Och jag tänker inte repa upp. Enligt mönstret ska det minskas maskor på vägen upp till ärmhålen så maskantalet kommer att stämma ändå i slutändan. En till upptäckt jag gjort så här långt är att jag missat att sticka med grundfärgen i mudden så den blir lite kortare. Det gör mig inte så mycket det heller.
Jag har också för första gången testat att göra uppläggningen med hjälp av en virkad luftmaskremsa som jag sedan plockat upp maskor ifrån. Har inte riktit förstått varför det är bra ännu men det framkommer väl senare. Det ser bara inte så fint ut med den där rosa kanten, även om jag vet att den ska bort sedan. Corrugated rib var roligt att sticka och jag gjorde första "avigvarven" vid färgbytet räta istället för att slippa den rand som brukar bli när man byter färg i ett avigt varv.  Vad kallas det på svenska?

Inga kommentarer: