Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 3 mars 2013

Fläta


Du måste göra något som gör att man känner igen sin resväska, sa mannen efter en resa till Wien  häromdagen. När väskorna rullar ut på bandet ser många väskor så lika ut och jag höll på att ta fel och jag var tvungen att öppna den för att se om det var mina grejor i den! Om det sitter något på väskan som gör den personlig behöver man inte känna sig osäker. 


Det fick bli en kort fläta på en dragkedja i blått, rött och vitt och jag blir bara såå inspirerad av att göra fler flätor.! Det finns ju så många varianter på flätor. På min skola har jag gjort ett material  med 10 olika flätvarianter i olika svårighetsgrader och eleverna gillar verkligen att göra dem.  Just den här flätan är en samisk variant och nog svår för mina elever att göra.
Jag ska göra fler inlägg om flätor har jag just bestämt!

När jag gjorde den här flätan så åkte Marit Björgen precis i mål på tremilen och vad passar då inte bättre med färgerna rött, blått och vitt?

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Ja, vad kul med ett inlägg om flätor! Det finns ju så många varianter och kan bli så fint. Det enda som krävs är ju lite garn och tålamod.

ANNEPÅLANDET sa...

Akkurat denne fletten blir brukt til strømpebåndet på herrebunaden (folkdrakten) her jeg bor. Veldig fin!