Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

tisdag 5 mars 2013

Scatness tunic är nu blockad och klar


Ja , så här blev den och jag är riktigt nöjd!
Mönster : Kate Davies Scatness Tunic ur boken Colours of Shetland.
Stickor nr 2,5
Garn : en massa 2-trådiga namnlösa ullgarner ur mitt lager.
Jag har gjort en hel del ändringar under arbetets gång:
- jag har använt stickor nr 2,5 rakt igenom och i mönstret ska det vara 3,0 och 3,25 i kanterna.
- jag kunde inte komma upp till 28 m på 10 cm och fick minska antalet maskor i sidorna för att komma ner ett par storlekar för att få bättre passform på överdelen.
- enligt mönstret är alla kanter kantade med en I-cord - cast on - kant . Det gjorde jag endast i nederkanten, mest för att lära mig det. Det blev fint. Jag nöjde mig dock med nederkanten och resten av kanterna har jag bara stickat några varv slätstickning för att få en enkel rullkant.
- att sticka en steek enl Kate Davies ifrågasatte jag länge men det blev till slut så jag gjorde och det funkar faktiskt! Jag sydde alltså inte med symaskinen innan som jag brukar utan virkade istället.
- jag sydde i rejäla tryckknappar för att inte "störa" den fina kanten för mycket. Kate har sytt egna ullknappar och satt dem utanpå. Jag får se om det blir så när jag får tid och lust.

 

Det var riktigt kul att följa ett mönster så där någorlunda som jag gjorde den här gången. Lite ovanligt för mig. Ovanligt för mig är också att den är kortärmad.
Betyg: rolig stickning + trevlig och inspirerande bok att läsa ur + bra och tydlig beskrivning + bra slutresultat = 10 garnnystan ( av 10 möjliga)

Här kan du läsa  om Kate Davies steeks, hennes bok och allt annat fint som hon gör.
Och här kan du läsa om tidigare inlägg om min Scatness.

4 kommentarer:

torirot sa...

Å, den ble utrolig fin! Nydelige farger!

Garnhumlan sa...

Snyggt. Gillar Kate Davies. En ny idol i mitt stickliv.

disa sa...

Åh, helt underbar!! =)

Kerstin sa...

Jättefin! Du kan verkligen vara helnöjd.Jag har också köpt boken (efter ditt inlägg) men det tar nog ett tag innan jag provar något mönster. Jag tyckte att beskrivningarna såg lite omständliga ut men jag har inte satt mig in i dem. Det såg bara ut att vara så långa. Vad tycker du?