Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 13 april 2013

Japanskinspirerat projekt in progress part 2 och knapphål

Mitt japansk-inspirerade projekt går framåt! Men jag har repat upp många, många gånger innan jag fått till som jag vill. Ökningarna är nu avklarade och jag markerade det med ett varv räta maskor, mycket för att jag vill få fram det runda oket lite.




Jag tänkte att jag ska ha ganska många knapphål och då sy på någon liten passande knapp. Hålen har jag fått jobba lite med för de blev inte snygga! Det är konstigt, för jag tycker inte att jag haft problem med att få till bra knapphål tidigare. Kanske beror det också på vilket garn man har. Det här garnet är ganska glatt och väldigt elastiskt och inte alls "luddigt". Jag brukar alltid göra så här när jag stickar knapphål: sticka fram till där knapphålet ska vara, avmaska så många maskor du vill ha ( i det här fallet 2 maskor ). När jag stickat fram till hålet lägger ja upp 2 nya maskor genom att lägga halvslag om höger sticka. På nästa varv stickas de som vanligt. Det blev inte bra i det här garnet!
När jag sökte efter knapphål visade det sig att det finns massor av varianter på knapphål.


Fult knapphål.

Detta knapphål blev mycket bättre! Jag skriver ner det så kommer jag ihåg det till nästa gång och kanske någon mer har nytta av tipset!

Mycket bättre!

Ett "fastare" och snyggare knapphål fick jag till genom att på rätsidan:
- sticka fram till där hålet ska vara , avmaska 2 m ( eller så många man behöver)
- när jag på nästa varv är framme vid hålet:
  vänd arbetet, lägg upp 2 nya maskor med stickningsuppläggning
- vänd tillbaka och sticka varvet ut
- åter till hålet: sticka de 2 maskorna som vanligt

Inga kommentarer: