Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 6 april 2013

Vårkänslor?

Påskresan till södra delarna av landet gav inte mycket till vårkänslor! Vi hade temperaturer som aldrig översteg + 5-6 grader på dagarna och minusgrader på nätterna ända nere i Skåne och några bilder på vårtecken blev det alltså inte. Vid Hornborgarsjön fick vi se ett 30-tal tranor och många gäss och det är ju skönt att veta att våren i alla fall är på väg, om än så segt. En sädesärla såg vi i Varberg! 
Hemkommen till Norrland och gårdagens tur till Höga Kusten gjorde inte saken roligare. Där ligger en halvmeter med snö kvar på fälten. 
Men! Vid ett sydväxtberg ( en bergkant som vätter åt söder och där solen ligger på hela dagarna och värmer upp marken ), klättrande på en klippa och en snödriva (och jag sträckte mig så lååångt upp jag kunde) gjorde jag i alla fall vårens första vårfynd! Snödrivan sjönk jag sedan ner i och fick snö ända upp till rumpan (det kan ju i och för sig också räknas som ett vårtecken; att snön är så mjuk att man sjunker ner i den istället för att den är stenhård).

Årets första vårtecken för mig är den blomma som faktiskt kommer före både Blåsippa och Tussilago, nämligen Back-skärv-frö! Visst är den söt?

Backskärvfrö, inte ännu riktigt utslagen, men ändå!
Höga Kusten, 5 april 2013

Jag protesterar mot torsdagens naturprogram på TV som bara diskuterar tussilago och blåsippa som vårens första blommor! Varför glömmer dom Backskärvfrö?

1 kommentar:

Laila sa...

En väldigt söt blomma det håller jag med om. Har dock inte hört talas om den innan och vet mig inte ha sett någon heller. Får ta och kolla upp om den verkar trivas någonstans i mina trakter och ge mig ut och leta :-)