Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 27 april 2013

Stickat nr 4 1951

Det är en riktigt fin vårdag idag men jag får hålla mig inne och kurera mig från min brakförkylning. Tråkigt. Istället kan kan roa mig med att göra ett nytt inlägg och läsa vad alla andra har att berätta denna vårlördag.

Ett av de senaste inköpen i min sticktidningssamling är fylld med julklappstips som går relativt snabbt att göra. Där finns mönster till mössor och vantar, "mormorstäcken som är oerhört moderna och fascinerande att göra", kaffelappar och lakansspetsar. Här visar jag några exempel ur tidningen:


Mocksainer, bäddjackor med en fin spets och halsdukar med
 ränder som man syr i efteråt och även blir frans.


Knasig mössa,
men säkert praktisk med öronlappar som man kan vika ner när det blåser snålt.


Mannen i  nystickad kofta står och beundrar sina fina spikskor!


Hela familjen i lika tröjor.
"Passar pappan lika bra som lillflickan!"
Intressant modell!
Den är stickad i ett , uppifrån och ner, ribbad och med snygga ökningar.
Först stickas halskanten, sedan fortsätter man med axelpartierna,
därefter fram och bakstycken och maskor plockas upp ifrån axelparitet
 samtidigt som de snygga ökningarna fram och bak.


En bäddjacka med en uddkant som går att användas till mycket annat.
Jag har testat den på en sjal som snart är färdig.


En herre i tweedmönstrad slipover.
Det är ett mönster stickat med lyfta maskor.
Snyggt och användbart mönster som också kan användas till andra saker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag skulle så gärna vilja sticka en tröja som finns på en av bilderna men att få tag i tidningen är hopplöst. Är det fortfarande copyright på så gamla mönster eller hade du kunnat kopiera detta åt mig?
Men Ingela
ingela.hotmail@hotmail.com