Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 1 mars 2014

Emelie är klar!

Med svarta läderknappar blev koftan rustik och klassisk!
Jag köpte en knapp för lite men det ska åtgärdas.

Ja, nu är min Emelie avmaskad och klar! Den är stickad i något tvåtrådigt garn som jag har i min stash och färgen är underbart mörk cyklamenrosa. Jag har använt stickor nr. 3,25 och känner att det är min favoritgrovlek på stickor. Jag stickade koftan i mellanlängden och den passar bra. Några ändringar har det allt blivit. Ärmarna har jag stickat 10 cm längre ( jag har långa armar) och ärmmuddarna har jag gjort smalare. Emelie har ett för mig helt nytt sätt att sticka ärmarna och det var trevligt att prova på något nytt. Man plockar upp maskorna runt ärmhålet och stickar kullen med förkortade varv. Det blev bra och smidigt.
Jag har också för första gången avmaskat med "sewn-bind-off" och det kommer jag nog att fortsätta med för det blir snyggt och elastiskt. Jag sätter bästa betyg på mönstret!

Inga kommentarer: