Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

söndag 23 mars 2014

Ett Jämtlandsnummer från 1950

Tidningen Stickat nr 6 från 1950 har fått dagens uppmärksamhet. Hela tidningen innehåller bilder från Jämtland och stickmodellerna uppvisas av äkta jämtar med namn och allt! För den som känner till folk därifrån på 50-talet kan nog känna extra vibbar av nostalgi och igenkänning.  



På omslaget har vi Sarah Thomasson från Åre i en stickad skidutrustning . Färgbytena är intressanta i den här modellen! Har aldrig sett det tidigare. Jag hade tänkt skriva ner hur man gör här men det var inte helt enkelt att fatta så här utan att själv sticka ett prov, så det får bli i ett annat inlägg. Är någon intresserad så hör av er.




Ett par varma bäddsockor är nog bra att ha när man ska krypa ner i den svala sängen i sportstugan. Dessa är rätstickade, har ökningar mitt på foten, är stickade från tån och uppåt och ska sys ihop under foten ( antar jag) och där bak. Avslutas med ett hålvarv för bandet som knyts om vristen så de inte trillar av i sömnen.




En kofta med virkade mormorsrutor och påstickade ärmar. Och en mössa därtill!
Fjällgården 600 meter över havet står det på skylten.




I Fjällgårdens storstuga har vi Siv Eriksson iförd en snygg, röd sportjumper. 
De här flätorna är bara så jättesnygga!




Den här jättepraktiska tröjan med luva är idealplagget under anoraken. 
Den är riktigt lång också, så den går ner ordentligt över rumpan och för perfekt passform har den en bit stickad resår i midjan. 
Syns inte på bilden under den ursnygga byxorna.




Och så har vi den tjusige skidläraren Agnar Isberg i en ursnygg tröja. 





Att hålla sig varm om rumpan är viktigt när man är ute och idkar friluftsliv så varför inte sticka sig ett par yllebyxor. Mamelucker skulle jag kalla dem.




En brynja ska man sticka med brynjegarn och stickor nr 10.  
Jag gissar att brynjegarn är av bomull. 

Inga kommentarer: