Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 15 mars 2014

Vårbestyr

Jag kom plötsligt på att jag inte bloggat om odlingarna! En av anledningarna till att vi flyttade ut på landet i höstas var att vi ville odla. Vi hittade ett bra hus i absolut söderläge med bästa möjliga förutsättningar för lyckade odlingar så här långt norr ut i landet. På minuskontot är att de förra ägarna hade över huvud taget inget trädgårdsintresse och lät därför gården fullständigt växa igen. Så för oss blir det att börja från början. Och det lär bli många timmar därute innan allt blir klart. Den här sommaren får vi nöja oss med att fixa till några delar och sedan spara annat till nästa år. Och jag har inte haft några förväntningar på att roliga växter ska dyka upp här och där för allt är igenvuxet. Men till min stora glädje  tittade några snödroppar fram långt tidigare än jag kunnat ana.

Jag har i alla fall påbörjat inomhusbestyren vilket bland annat innebär sådd i krukor. De här bilderna är i ärlighetens namn några veckor gamla och chilin har nu kommit en bra bit till.

Chili i förgrunden och rotade plantor från en citronmeliss inköpt på ICA.
 Det funkade jättebra.
Längre bak i bild har vi Basilika lavendel och Kungsmynta.
Jag drömmer om en massa fjärilar och humlesurr bland blommande kungsmyntor och lavendel.
Vi får se om de lyckas.

Jag kunde inte motstå att stoppa ner några vitlöksklyftor i en kruka.
Jag vet att de skulle ner i höstas i jorden men vi hade ju ingen jord att stoppa ner dem i då.

Annat vårbestyr består i att dregla i frökataloger och mejla runt bland trädgårdsföretag. Herregud så mycket det finns!! Vi har också plockat fram en massa brädor som vi ( min man och sonen ) ska snickra ihop.

Inga kommentarer: