Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

torsdag 10 april 2014

Tidning med en herre på framsidan

Har man inte tid eller ork att prestera något stickat kan man ju bläddra i en gammal sticktidning och drömma om vad man ska ta sig för när man blir pensionär, även om det lär dröja några år dit. Detta nummer av tidningen Stickat nr 6 är från 1952 och innehåller många modeller med riktigt snygga flätor. Det finns tre saker som jag gillar mest med de här gamla sticktidningarna:
 1. Fotografierna, förutom att de många gånger är så snyggt gjorda så är det intressant att fantisera om vad man ville förmedla i bilderna - det är ju inte "bara" stickning jag ser utan tidens ideal,  hur man såg på den moderna människan osv.
2. Stickteknikerna, det vill säga den enorma rikedom på variation av strukturer, hur man har experimenterat och hittat på! De innehåller massor av flätor, spetsar och lyfta-maskor-strukturer! Ett tag gjorde jag ett försök att sticka prover på några av dem och tänkte mig att jag skulle ha ett litet "bibliotek" med strukturer, men man hinner ju inte med allt som man vill göra!! Suck!
3. Hur modellerna på koftor, tröjor, vantar m.m. speglar tiden mode och ideal.
4. Är en bonus och det är att få ta del av lustiga mössor som det finns många exempel på i dessa tidningar.


Omslagsmannen som för övrigt heter Lill-Lulle (  !!!  ) har en vit grovt stickad olle med snygga flätor. Här beskrivs minsann inga flätor med snyggt ritade diagram utan man får läsa sig fram. Det går säkert bra det också men så mycket enklare det är med diagram när man ska sticka mönster!! Saker utvecklas, tack och lov ibland i rätt riktning!



Jag tycker alltid att det är så snyggt med slipover! 





Damen här har en jumper med hundtandmönstrade fram och bakstycken.





En käck och smidig skidmössa. 
Öronlapparna är stickade på ett fiffigt sätt med hoptagningar och förkortade varv.




Spetsstickad sjal som passar fint till aftonklänningen.






En annons från Stilmönster med skådepelerskan Inga Tidblad och hennes dotter Meg i en tjusig klänning.

3 kommentarer:

frisky frog sa...

Vilka härliga nostalgi-bilder du bjuder på. Galen i mormorsrutor är jag och jag gillar speciellt den blåröda koftan längre ner.
Tack för omtanken! Tyvärr kan jag inte skylla på mitt arbete. Visserligen gör jag 45 timmar i veckan, men jag har en guldtjänst. Jag är nog lyckligt lottad. I stort sett all min förtroendetid går åt till slöjda inspirationsmaterial och det är ju knappast arbetsamt. Det är nog helt enkelt våren...

frisky frog sa...

De olika bivax som jag stött på är bivaxflingor, mjuk bivax på burk och flytande bivax på flaska. Flingorna måste smältas innan användning och jag tycker att de är svårarbetade. De stelnar fort och det är svårt att få ett fint resultat. Mjukt bivax blir fint, men kräver att du arbetar hårt med trasan för att få det varmt och mjukare (friktionsvärme)för att det inte bara ska lägga sig på ytan. Det flytande vaxet är ganska nytt för mig, men det är bara det som jag kommer att använda i fortsättningen. Helt oslagbart. Trät suger snabbt åt sig och med minimal puts med hjälp av tygtrasa blev resultatet hur fint som helst. =)
/Lycka till!

frisky frog sa...

En välsorterad färghantering har garanterat bivax för trämöbler. Slöjddetaljer har flera artiklar: art.nr 1686 och 1682. Och så har de färgat vax med artnr som börjar med 1683. De är ganska dyra, men väl värda pengarna.