Sidor

Höst

Höst

Om mig

Ägnar min tid åt textil i alla former, trädgård och lagar av allt som den ger, läser och reser

lördag 25 augusti 2012

En virkad trasmatta till!

Ett av sommarens projekt har varit att virka mattor av de trasor som jag haft länge i mitt lager. Detta är min andra matta i form av en stjärna . Min första matta kan du se här.
Vi har egentligen inga mattor i vårt hus eftersom vi har dammallergier i familjen, dessutom är det lättare att städa när man slipper släpa runt på mattor när man har roligare saker för sig. Men en liten hallmatta eller  badrumsmatta går ju bra och en sådan här färgklick ska väl lysa upp det mesta?


Jag har improviserat en hel del men här kommer mönstret i stora drag.
Material : mattrasor , ingen aning om hur mycket men det går åt en hel del.
Virknål nr 10.

Jag började virka en vanlig cirkel i 4 varv. På femte varvet gjorde jag 6 st luftmaskbågar.
Varv 6: 12 fasta maskor i varje båge. Följande varv gjorde jag 3 maskor maskan längst ut i spetsarna, en minskning inne i vecket genom att hoppa över 1 m. Den principen funkade bra ganska länge. Ca 10 varv innan slutet måste jag öka mer genom att virka 2 i varje m 3 ggr, i spetsarna.

Nästa matta ska bli till sonen som fått en lägenhet. Han önskar sig en matta i blått/ grönt. Till verket!



2 kommentarer:

Blenda sa...

Så himla fin matta! /Blenda

Löpmaskan sa...

Stilig matta - och trevlig blogg! Jag har just lagt till dig i min blogglista. Välkommen att titta in på min blogg någon gång!